KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR


 

LEVERANSVILLKOR

Normal leveranstid är cirka 1-3 arbetsdagar inom Sverige och ca 1 vecka inom Europa 

Vi skickar beställningar med Postnord. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Alltid fri frakt på ordrar över 500kr

ÅNGERRÄTT/REKLAMATION*

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.

Du har inte ångerrätt om:

Du på något sätt brutit förpackningen eller använt produkten.

När du utnyttjat din ångerrätt:

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Du står som kund själv för frakten tillbaka till oss och vi återbetalar pengar för produkten. Fraktkostnader betalas aldrig tillbaka. 



Returer

Om din klocka är defekt eller om du fått fel vara så ska du kontakta oss så snart som möjligt. Du får då instruktioner för hur du skickar tillbaka produkten till oss.

Garanti

klockor omfattas av ett års garanti. För att nyttja garantin, meddela oss via mail och vi kommer ge er instruktioner för att skicka tillbaka klockan och få den reparerad. Om klockan av någon anledning inte går att reparera så byter vi självklart ut den mot en ny. 

Garantin gäller endast tillverkningsfel eller annat fel på själva urverket som inte användaren har påverkat. Skador som orsakats av olyckor, slarv och felaktig användning omfattas inte av garantin. Normalt slitage och åldrande samt skador/defekter som orsakats av stöld, förlust, brand etc. ingår inte heller i garantin. Om det är armbandet som är trasigt eller har någon skada så byter vi ut armbandet till ett nytt. Om du köpt en klockan före den 1/7-2017 och fått problem med ditt läderarmband ersätter vi det med ett av dom nya som finns på hemsidan nu. Då vår leverantör slutat tillverka dom tidigare armbanden. Dom nya bruna har en annan nyans men håller betydligt högre kvalité.

 

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Varan måste då vara i obruten förpackning och får inte varit använd. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på alla våra klockor (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid produkten lagad eller utbytt, däremot gäller inte garantin vid te.x förslitningsskador, vattenskador, eller andra skador som beror på felaktig hantering te.x repor, krossat glas, sprickor som uppstår efter hårda stötar eller om batteriet tar slut. Om det är armbandet till klockan som av någon anledning gått sönder ersätter vi dig med ett nytt. Du betalar själv returfrakten.

 

BETALNINGSALTERNATIV

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
 

- Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
 

- Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 
 

GDPR

  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  •  Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  •  Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. 
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen. Eftersom vi har garanti på våra produkter så måste vi spara dina uppgifter en tid för att kunna hantera eventuella reklamationer 
  •  Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig som kund.
  •  Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
     Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Stripe, Payson, Appelpay.
  •  Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord
  • Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Du kan när du vill sluta prenumerera på nyhetsbrevet genom att klicka på länken längs ner i ett nyhetsbrev eller kontakta vår kundtjänst.
    Vi använder Mailchimp för utskick av nyhetsbrev.
  • Sms utskick, Använd på samma sätt som nyhetsbrevet efter samtycke med kund och du kan som kund när som helt avsluta prenumerationen på våra sms utskick.
  • Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  •  Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  •  Ansvarig för dataskydd
    1895 Of Scandinavia (arton95.se)  är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  •  Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk ehandels plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB 


 

Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

SMS-UTSKICK

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order. Vi kan även använda det nummer du anger till framtida kampanjer och andra typer av sms utskick men vi kommer aldrig lämna ut eller sälja några mobilnummer

 

TVIST

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/


Force Majeure

Vi frånsäger oss allt ansvar och skadestånd för händelser utom vår kontroll som hindrar oss att fullfölja ingått avtal. Exempel på sådana händelser är krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut och jämförbara händelser.